Strukturované balení usnadňuje manipulaci se zbožím, ale potřebuje dobrý systém

Strukturované balení usnadňuje manipulaci se zbožím, 

ale potřebuje dobrý systém

 

Skladovací a logistické procesy se výraznou měrou podílejí na nákladech téměř každé firmy, ať už jde o výrobní podnik, velkoobchod, maloobchod nebo e-shop. Aby se náklady spojené se skladováním podařilo minimalizovat, je potřeba nejen najít výhodné a dobře dostupné skladovací prostory, ale také je efektivně zorganizovat. Jednou z cest k maximálnímu využití místa a usnadnění (i urychlení) práce skladníků je i strukturované balení. Jak ale postupovat, aby hierarchie balení nenapáchala víc škody, než užitku?

 

uložení zboží do krabic

 

 

Se strukturovaným balením se z pozice zákazníků setkáváme prakticky denně. Stačí si vzpomenout na vaši poslední cestu do supermarketu, kde byly v regálech úhledně vyskládané krabice s jednotlivými druhy zboží. V každé krabici je daný počet kusů, a někde v zákulisí ve skladu se na každou paletu vejde dané množství těchto krabic. Na první pohled naprosto jednoduchý systém, se kterým si zdravý selský rozum snadno poradí. Nebo ne?

Kartony či krabice - kontejnery patří k zásobám

Ještě než se pustíte do balení artiklů na skladě, nezapomínejte, že do nákladů podniku vstupuje i nákup obalových materiálů či kontejnerů (ve smyslu nádob na uložení zboží či materiálu). Mohou to být různé kartony, přepravky, bedny, sudy, krabičky nebo třeba pytlíky. Tyto kontejnery můžeme dělit na vratné nebo nevratné, opakovaně použitelné či jednorázové a jejich cena může (ale nemusí) být připočtena na vrub odběratele. U vratných obalů tedy můžeme rozlišovat evidenční, zálohované a prodávané.

V každém případě je vhodné ke kontejnerům přistupovat jako k ostatním artiklům na skladě, tedy sledovat průběžně jejich zásobu a v případě potřeby ji včas doplňovat. Krabice a další obaly by měly být pro tento účel opatřeny čárovými kódy úplně stejně, jako ostatní položky ve skladu. 

Správné značení kontejnerů usnadní logistiku

Praktický přínos strukturovaného balení je zcela jasný - vhodně zvolený typ obalu zajišťuje úsporu prostoru a s kontejnery může skladník manipulovat rychleji, než s jednotlivými kusy zboží, materiálu nebo jiného artiklu, který obsahují. Jak si ale díky strukturovanému balení usnadnit nejen fyzickou, ale i evidenční část práce?

Dnes je běžnou praxí, že svůj čárový kód má nejen každá položka, ale i každý kontejner, který obsahuje jen jeden druh artiklu. Můžete si představit například situaci, kdy se koncovému zákazníkovi prodávají jednotlivé kusy zboží (pod jejichž čárový kód si prodejce mimo jiné nastaví i vlastní cenu s marží), ale velkoodběratelům dodáváte toto zboží v krabicích po určitém počtu kusů. Pro tyto potřeby tedy označíte každou krabici barcodem, pod kterým se ukrývá informace o ceně celé krabice (včetně případné platby za obal), obsažených kusech zboží, jejich šarži a případně i dalších vlastnostech. V některých případech se hodí možnost předpřipravit si takto do balení často poptávané kombinace položek a následně ušetřit čas při vychystávání objednávek.

Pohyby zboží - s čárovými kódy rychle a bezchybně

Skutečný přínos strukturovaného balení artiklů oceníte ve chvíli, kdy se propojí se softwarem pro řízení skladu, čárovými kódy a čtečkami v rukou pracovníků skladu. Logistické procesy se tím významně urychlí a zároveň zpravidla klesá chybovost v porovnání se zastaralou papírovou evidencí.

Skvělým příkladem je balení různých artiklů nebo kontejnerů s nimi na společnou paletu. U jednodruhových palet není nutné je označovat vlastním identifikátorem, ale jakmile je na paletě více druhů zboží, šarží atd., ušetří vám označení celé palety spoustu starostí. Skladníkovi stačí naskenovat referenci palety a pak na ni lidově řečeno “napípat” všechny artikly (ať už jde o jednotlivé kusy výrobků nebo krabice a přepravky s více kusy zboží). WMS usnadní vychystání objednávky a oproti systému “papír a tužka” sníží riziko lidské chyby na naprosté minimum. Ještě větší časovou úsporu zajistí používání kódů pro kontejnery (tedy i palety) s mixem zboží na straně příjemce dodávky, pokud má kompatibilní software a hardware. Kromě klasických RF terminálů a tabletů se dnes těší vzrůstající oblibě také RFID čipy, ve velkých a vytížených skladištích nachází uplatnění také moderní brány se skenovacími kamerami.

 

Aby software pro řízení skladu plnil svoji funkci na 100 %, zvýšil efektivitu procesů a snížil vaše náklady, je potřeba vytvořit s jeho pomocí dobře organizované a správně vybavené prostředí. Skladování je provázané se všemi dalšími podnikovými procesy, a proto mu musíte věnovat pozornost od základů. S námi na to ale nebudete sami - systém Macros vám nastavíme tak, aby vyhovoval potřebám vaší firmy, a pomůžeme i s výběrem kompatibilního hardwaru nebo s celkovou reorganizací vašich skladů a optimalizací logistiky.